Waarom een campus-formule?
In Nederland is veel te kiezen als het gaat om opleidingen. Dat geldt zeker ook voor hogescholen.
Momenteel studeren aan de 36 door de overheid bekostigde hogescholen in Nederland bijna een half miljoen studenten. Twee op drie studenten in het hoger onderwijs volgen een hogere beroepsopleiding (hbo). Meer dan 55.000 mensen vallen onder de door de Vereniging Hogescholen afgesloten cao-hbo. De hogescholen zijn geografisch verspreid over geheel Nederland terug te vinden. Met de meer algemene opleidingen die zij bieden, willen de hogescholen een basis bieden voor een goed opgeleide arbeidsmarkt in de eigen regio. Daarnaast worden er opleidingen aangeboden met een meer gespecialiseerd karakter. Die gespecialiseerde opleidingen hebben op hun beurt een (inter)nationale aantrekkingskracht op studenten. Het spreekt voor zich dat voor hoogwaardig onderwijs een ondergrens bestaat voor wat betreft het aantal studenten. En die ondergrens zorgt weer voor concurrentie tussen hogescholen onderling.
Hogescholen zorgen er dus voor dat naast de kwaliteit van het onderwijs, ook de kwaliteit van de campus zo groot mogelijk is. Dat heeft ertoe geleid dat, vanuit een ‘best practice-gedachte’, de campussen steeds eenvormiger zijn geworden. De kwaliteit nam dus toe terwijl het onderscheidend vermogen juist afnam. De opgave is nu de campus ook onderscheidend en daarmee nog aantrekkelijker te maken.
En een aantrekkelijke campus zorgt er weer voor dat ook andere partijen die zich thuis voelen in de omgeving van hoger onderwijs (zowel dienstverleners als bedrijven die samenwerken met de onderwijsinstellingen). Ook andere onderwijsinstellingen (zowel universitair als MBO) zoeken steeds vaker de nabijheid van een hogeschool.
Daar waar voor wat betreft het onderwijsprogramma de identiteit van de hogeschool centraal staat, is met het verzamelen van verschillende partijen op een campus die identiteit niet langer leidend maar passend. De campussen hebben meer en meer een eigen identiteit die gebaseerd is op de unieke kwaliteiten van de locatie en de daarbij behorende stakeholders.
Met de ontwikkeling van haar Nordic Campus-formule heeft NHL Stenden een sterke eigen aanpak om op verschillende locaties, met verschillende stakeholders een herkenbare en bij NHL Stenden passende campus te kunnen (door) ontwikkelen. Deze website beschrijft de Nordic Campus-formule alsook de opbrengst van die aanpak op de verschillende locaties waar zij sinds 2021 wordt toegepast.
Weten waar je bent!
Blinddoek een student, laat hem los op een willekeurige campus, trek de doek weg en vraag waar hij is. Dikke kans dat hij of zij geen flauw idee heeft. Oxford? Barcelona? Bangkok? Amsterdam? Leeuwarden misschien?
Veel studentencampussen zijn prachtig en hip ingericht. Maar ze missen stuk voor stuk een eigen identiteit. Hoe leuk is het als studenten tijdens de vier intensieve studiejaren de campus en de stad in hun hart sluiten.
Mooie herinneringen meenemen en er hun hele leven nog graag terugkomen. Om nog een keer in die leuke kroeg een biertje te drinken. Nog eens een bootje te huren of dat te gekke museum te bezoeken. Of beter nog, dat de afgestudeerde HBO-er behouden blijft voor de regio. Dan moeten we zorgen dat die student de campus en de stad voor altijd in zijn geheugen opslaat.