Brand Values Nordic Campus
Onderdeel van de Nordic Campus-formule is het werken met zogenaamde Brand Values.
De Brand Values van Nordic Campus dienen als toetsingskader bij de ontwikkeling van de verschillende campussen. Dat heeft dus grote impact op de manier waarop er wordt omgegaan met thema’s als openbare ruimte, architectuur, inrichting, het sociaal-economisch domein alsook de communicatie over al deze thema’s.
De basis voor de storytelling wordt dus ook ontwikkeld aan de hand van deze Brand Values; de meerwaarden van de plaats die in zowel het aanbod als in de verhalen erover als in de herkenbaarheid ervan terug moeten komen.
De woorden, de toelichting van de woorden & de samenhang tussen de verschillende woorden vormen tezamen dus de Brand Values. In samenhang moeten ze het onderscheid én de toegevoegde waarde kunnen duiden ten opzichte van andere campussen…
1. Sense of Place
Waar ben je? Welke elementen van de regio zijn op de campus terug te vinden? Op de Nordic Campus ervaar je waar je bent. Als je geblinddoekt in het gebouw zou worden neergezet en je moet raden waar je bent, dan weet je het meteen! Een campus die gebruik maakt van de lokale kwaliteiten, cultuur en het lokale bedrijfsleven. Alle zintuigen worden geprikkeld om je te laten weten waar je bent. De Nordic Campus is de eerste die daarin echt het verschil maakt!
2. Sense of Season
Op de Nordic Campus wordt rekening gehouden met het klimaat en dus de wisseling van seizoenen. Deze zijn op de campus merkbaar en je kunt je zelfs verheugen op het volgende seizoen. Hiervoor denken we modulair en flexibel (zoals bijvoorbeeld bij festivals het geval is).
In de winter zoek je een gezellig plekje op onder een luifel, op een wollen vachtje met sfeerlicht en een verse pompoensoep, terwijl je in de zomer tussen de veldbloemen op een tuinbankje je ‘watermeloen-smoothie’ opdrinkt. Denk aan de groenvoorziening, het aanbod in de horeca, de binnen- en buitenmeubels en de aankleding van de campus. Zij zijn indicatoren dat er weer een nieuw seizoen is begonnen. Uit onderzoeken in de omgevingspsychologie weten we dat dit soort prikkels je fris houdt en ‘seizoensblues’ kan tegengaan.
Ook de seizoenen binnen de campus worden gemarkeerd (tentamens, open dagen etc. ).
3. Sense of Culture
De Nordic cultuur is leidend (Noord-West Europese manier van naar de wereld kijken. Dus nadrukkelijk niet Angelsaksisch/corporate). Dit passen we op alles toe.
Dus hoe er bijvoorbeeld naar hiërarchie wordt gekeken, naar werkdruk, naar gezondheid, naar samenwerken, naar de omgang met elkaar, naar duurzaamheid etc. Bij elk nieuw te ontwikkelen project vragen we ons dus af wat de belangrijke uitgangspunten in onze cultuur zijn tov andere culturen en durven dat verschil dus ook te benoemen en uit te dragen.
Waardering voor eigen cultuur, eigen cultuur beter leren begrijpen en trots op onze cultuur. Internationale studenten leren dan ook hoe wij tegen de wereld aankijken). Tegelijkertijd leer je dat zaken die jij vanzelfsprekend vindt, niet overal vanzelfsprekend zijn. Daardoor krijg je ook meer begrip en respect voor andere culturen.
4. Sense of Vitality
De manier waarop omgaan met vitaliteit ‘als vanzelfsprekend’ in onze cultuur zit. Kinderen gaan op de fiets naar school of sport. Ook doen we onze boodschappen op de fiets. We willen balans in werk en vrije tijd. De werkdruk en prestatiedruk worden gecompenseerd door een hoog aantal vrije dagen. Er is steeds meer aandacht voor geluk en vitaliteit van de werknemers. Werkgevers hebben ‘voordeeltjes’ voor werknemers in de vorm van een fiets van de zaak (fietsplan), een sportabonnement of massages op de werkvloer.
Schoolkantines, sportkantines en werkkantines bieden steeds meer gezond eten aan. Het rookverbod wordt steeds verder doorgevoerd. Er is steeds meer aandacht voor stressreductie.
Hoe zorgen we ervoor dat we op de campus altijd de gezondste keuzes maken voor studenten en werknemers?
De context moet je triggeren tot persoonlijke ontwikkeling en goed voor jezelf zorgen. Uiteraard naar de laatste inzichten!
5. Sense of Future
Wat van het verleden nemen we mee naar de toekomst? Oude ambachten die nog steeds actueel zijn, zaken die zijn doorontwikkeld en geheel nieuwe zaken.
Dit betekent ook dat er bij elke aanpassing op de campus onderzocht moet worden:
- Besef van de veranderende tijdsgeest. We moeten voorop lopen!
- Welke trends en ontwikkelingen in de maatschappij spelen er, waar wij op aan kunnen haken en/of een oplossing voor kunnen bieden?
- Welke regionale zaken zijn goed genoeg om toe te passen in hun huidige vorm of in hun vernieuwde vorm?
- Welke regionale nieuwe ontwikkelingen zijn er waar we gebruik van kunnen maken?
- Wat zijn de meest innovatieve materialen en technieken en kunnen we die toepassen? Kunnen we een pilot zijn voor vernieuwende zaken?
- Welke kennis is er uit de omgevingspsychologie over het te ontwikkelen onderdeel? Van welke onderzoeken kunnen we gebruikmaken of kunnen we een eigen onderzoek laten doen?
- Flexibiliteit is hierbij van groot belang
- Futureproof ontwikkelen: terug ontwikkelen in de tijd (man op de maan)!
6. Sense of Cooperation
De omgeving nodigt uit om samen te werken. Tussen studenten binnen één studierichting maar ook opleidings-overschrijdend tussen studenten, tussen studenten en docenten en tussen studenten en het regionale bedrijfsleven. De Hogeschool en de gemeente. Het faciliteren van deze samenwerkingen én het laten zien van deze samenwerkingen (storytelling) is een van de belangrijke taken van de Nordic Campus.
7. Creating memories
Het creëren van een plek waar onuitwisbare herinneringen kunnen ontstaan. Gebeurtenissen worden het best onthouden op herkenbare plekken. Wij organiseren dus de context waarbinnen herinneringen worden gecreëerd én waarbinnen zoveel mogelijk positieve associaties worden aangemaakt. Dit betekent dat we alle kennis die er bestaat over dit onderwerp er keer op keer bijpakken om toe te passen.
We maken dan ook gebruik van de techniek om alle zintuigen te stimuleren op de campus zodat we een optimaal klimaat scheppen om herinneringen te creëren.
Als we de overige 6 Brand Values goed hebben toegepast is ‘Creating Memories’ daar een gevolg van. Het is dus een goed laatste toetsingscriterium.